Piosenka jest najbardziej dostępną formą muzyczną dla dzieci. Jest połączeniem słowno - muzycznym. Poprzez piosenkę dzieci mogą doświadczyć obcowania ze światem dźwięków. Na przykładzie piosenki można dzieciom uświadomić podstawowe zjawiska muzyczne takie jak: rytm, melodia, dynamika, tempo oraz forma muzyczna. Piosenka jest podstawową forma ekspresji muzycznej, jaką dziecko potrafi wykonać i przeżyć
Piosenki dla dzieci są bardzo zróżnicowane zarówno tematycznie, jak również pod względem trudności. Przy doborze piosenek należy pamiętać o możliwościach wokalnych poszczególnych grup wiekowych dzieci. Rzeczą nadrzędną jest tutaj skala głosu.
Skale wokalne dzieci
Kryteria wyboru piosenek
- piosenka nie może przekraczać skali głosu właściwej na danego wieku,
- tempo i rytm piosenki nie mogą utrudniać brania oddechu,
- skoki interwałowe nie powinny być zbyt duże,
- melodia powinna być łatwa do uchwycenia dla wyobraźni muzycznej dziecka...
Przed samym procesem nauki piosenki należy przeprowadzić ćwiczenia emisyjne, oddechowe i wokalne mające na celu przygotowanie układu narzędzi mowy oraz układu oddechowego do prawidłowego funkcjonowania podczas śpiewu. Należy stosować wszelkiego rodzaju wprawki i wokalizy. Poniżej kilka przykładów ćwiczeń przygotowujących do śpiewania.
1. Właściwa postawa podczas śpiewu
- postawa wyprostowana,
- rozlużnienie wszystkich mięśni ciała (ramion,szyi, karku, pleców),
- marsz rytmiczny...
2. Oddech
- szybki wdech długi wydech,
- podczas wdechu ramiona nie powinny unosić się do góry...
3. Emisja głosu
- wymawiamy samogłoski: "a, e, i, o, u, y" celem uświadomienia dzieciom konieczności otwierania buzi podczas śpiewu,
- powtarzamy słowa: "bra, bre bri, bro, bru"
- śpiew dźwięków: "do, re, mi, re, do" (coraz wyżej o półton w górę)
- śpiew dźwięków: "do, re, mi, re, do, re, mi, re, do, re, mi, re, do" (coraz wyżej o półton w górę)